5 marketing kansen voor winkeliers
10 februari 2017 

5 marketing kansen voor winkeliers

In de media wordt vaak gesproken over het verdwijnen van fysieke winkels door de opkomst van internet. De groei van het aantal webshops wordt dan ook vaak gezien als een bedreiging voor fysieke winkels. Is dit wel een reële bedreiging?

De totale online omzet is nog slechts 9% van de totale omzet van de detailhandel (Bron: Thuiswinkel.org). Volgens het Shopping 2020 onderzoek heeft één op de drie webwinkels nog nooit een euro winst gemaakt. Bekende webshops als Coolblue en Fietsenwinkel.nl openen fysieke winkels, terwijl Bol.com fysieke pick-up points opent bij de Albert Heijn.

Wat we natuurlijk wel kunnen concluderen is dat online kanalen steeds belangrijker worden in de strategie van een onderneming! In plaats van een bedreiging kan dit juist enorme kansen bieden voor winkeliers.

Het samenkomen van online kanalen en fysieke winkel (clicks and bricks) is dan ook een populaire strategie voor veel winkeliers. Tegenwoordig spreken we zelfs van Omnichannel waarbij fysieke winkels, kassasystemen, webshops, social media en smartphones samensmelten.

Als moderne winkelier is het belangrijk om over online kanalen na te denken en deze toe te passen in de marketing strategie van de onderneming.

Dit zijn de 5 (online) marketing kansen die elke winkelier toe kan passen!

1. Inspireer via facebook

Facebook marketing kassasysteemIn de leeftijdscategorie 20+ is Facebook nog steeds een groeiend platform, terwijl de leeftijdscategorie Instagram of SnapChat. Omdat de doelgroep van de meeste winkeliers nog altijd 20+ is, is Facebook het belangrijkste sociale platform in Nederland. Dit maakt het belangrijk om als winkelier actief te zijn op Facebook!

Het is natuurlijk belangrijk om je logo, huisstijl, website url en belangrijke informatie te verwerken in je bedrijfspagina op Facebook.

Het is essentieel om regelmatig unieke, interessante en aantrekkelijke content te plaatsen op je pagina. Denk hierbij aan video’s van de winkel, foto’s van nieuwe artikelen of informatie over interessante acties. Ook werken like, deel en winacties nog steeds erg goed voor winkeliers!

Het promoten van je facebook pagina kan natuurlijk door het vermelden aan je klanten, promotiemateriaal in de winkel te presenteren of door (lokaal) te adverteren via Facebook Ads.

2. Aan de slag met klantenkaarten (loyaliteitsprogramma)

Gerabo klantenkaartDe klantenkaart is een zeer effectieve manier om bestaande klanten te binden aan je onderneming! De Ridder & Den Hertog biedt CASPos kassasystemen die we kunnen integreren met de klantenkaarten van Gerabo.

Gerabo is een 100% anoniem spaarprogramma waarbij uw klanten punten kunnen sparen bij elke X-besteding in de winkel. Dit kan worden geregistreerd door het scannen van de klantenkaart aan het CASPos kassasysteem. Ook is het mogelijk om te registreren via de mobiele applicatie.

U kunt als ondernemer aangeven wat de beloningen zijn voor het behalen van een x-aantal punten. Dit kunnen cadeautjes zijn of bepaalde kortingen. Ook kunnen er samenwerkingen ontstaan met andere ondernemers en/of filialen.

Mogelijkheden Gerabo klantenkaart

De gebruiker kan op elk moment inloggen in zijn/haar eigen online omgeving om te kijken hoeveel punten er gespaard zijn en wat de beschikbare beloningen zijn.

Ja, Ik wil meer informatie over Gerabo klantenkaarten!

3. Informeer uw klanten via e-mail

marketing e-mail kassasystemenVolgens het Nationaal e-mail onderzoek 2016 koopt 73% van de Nederlanders online dankzij e-mail. Ook komt er uit dit onderzoek dat e-mail het online voorkeurskanaal is van de Nederlanders.

De vraag is nu natuurlijk hoe u als winkelier het medium e-mail in kunt zetten om uw onderneming te laten groeien! Hier is niet één uniform antwoord op mogelijk, maar personalisatie en automatisering spelen een grote rol bij een e-mailmarketing strategie.

Met een goede e-mailmarketing strategie kunt u uw klanten informeren en binden aan uw winkel.

Wij hebben een voorbeeld stappenplan voor e-mailmarketing gemaakt:

  1. Vraag uw klanten of ze informatie, nieuws en acties per e-mail willen ontvangen
  2. Noteer de naam + e-mail in een Excel document
  3. Maak een gratis account aan bij Mailerlite
  4. Importeer het Excel bestand in Mailerlite
  5. Verstuur wekelijks een e-mail naar al uw klanten
  6. Informeer uw klanten over uw winkel en de laatste acties.

De software van Mailerlite maakt het zeer eenvoudig om te starten met e-mailmarketing. Groot voordeel van Mailerlite is dat het gratis te gebruiken is tot 1.000 e-mailadressen.

U kunt Mailerlite ook integreren in uw website zodat vanuit de website mensen zich kunnen inschrijven op uw (wekelijkse) e-mails. Dit kan ook met social media kanalen als Facebook!

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk met e-mailmarketing, maar het bovenstaande stappenplan is een mooie start voor u als ondernemer. Naast Mailerlite zijn er ook nog andere aanbieders van dergelijke software, maar Mailerlite is gratis tot 1.000 e-mailadressen.

4. Lokaal zichtbaar worden in Google

Google lokaal kassasysteemHet zichtbaar worden in Google is een populair begrip voor veel ondernemers. Niet zo gek natuurlijk, want meer dan 95% van de Nederlanders zoekt op het internet via Google.

De termen SEO en SEA zijn belangrijk wanneer u als bedrijf goed gevonden wilt worden in de zoekresultaten van Google. Het nadeel is alleen wel dat er veel kennis nodig is om aan de slag te gaan met SEO en SEA.

Veel ondernemers besteden hun SEO en SEA daarom liever uit aan een gespecialiseerd bedrijf, of volgen een cursus om dit onder de knie te krijgen.

Toch kunt u zelf al een belangrijke stap zetten in de zichtbaarheid van uw winkel! Google Business geeft u namelijk de mogelijkheid om uw bedrijf lokaal zichtbaar te maken.

U kunt hier bijvoorbeeld informatie vermelden als de openingstijden, foto’s van de winkel, de website, een telefoonnummer en het adres. Dit zal dan voornamelijk lokaal goed gevonden worden.

Ga hier mee aan de slag via Google Business

5. Creëer een online etalage

website marketing kassasysteemDe winkel in een winkelstraat trekt mensen aan door middel van een aantrekkelijke etalage. Deze etalage moet de mensen op straat prikkelen om naar binnen te stappen.

Steeds meer consumenten gaan vanuit hun luie stoel op zoek naar producten. Dit is eigenlijk net zoals mensen die door een winkelstraat lopen. Uw online kanalen moeten mensen prikkelen om naar uw winkel te komen of via uw online platformen te bestellen. Dit kan door middel van social media, een website of een webshop. Ook hier zien we dat offline en online samen aan het smelten zijn.

Zorg er daarom voor dat zowel uw social media kanalen als uw website bezoekers prikkelen om te reageren!

Op social media kan dit bijvoorbeeld door like, share en winacties op te zetten. Op de website kan dit bijvoorbeeld door een duidelijke call-to-action button.

Het is in ieder geval belangrijk om uw producten zo goed mogelijk te presenteren op uw online kanalen. Dit kan door fantastische foto’s te maken van alle producten, duidelijke beschrijvingen toe te voegen en video’s te maken in uw winkel.

Wat kunnen kassasystemen betekenen voor uw onderneming?

caspos-kassasysteem-hurenWilt u mee gaan met de laatste ontwikkelingen op het gebied van winkelautomatisering? Dan is het interessant om eens naar moderne kassasystemen van CASPos te kijken. Deze kassasystemen vormen de basis voor uw winkelautomatisering.

Wij informeren u graag telefonisch over al onze mogelijkheden voor uw onderneming. Ook kunnen wij u een demonstratie geven van alle mogelijkheden. Dit kan op onze locaties in Geldermalsen en Rijssen, maar wij komen ook graag bij u langs voor een demonstratie.

De Ridder & Den Hertog
info@ridderenhertog.nl

Geldermalsen: +31 (0)418 – 59 12 45
Rijssen: +31 (0)548 51 54 15

contact button

Over de schrijver
Elke dag werk ik met veel passie aan de marketing van R&H. Ook hou ik mij bezig met het realiseren van professionele webshops voor onze relaties.